duminică, 20 mai 2012

La “Noaptea muzeelor”, Daniel Gancea, cu fotografiile intoarse in timp

   Intr-o lume din ce in ce mai grabita si mai asaltata de diverse mijloace de informare si preocupari, cuvantul vrajit “Muzeu” se pastreaza inca viu in inimile unui numar destul de mare de botosaneni de toate varstele. Aceasta o demonstraza initiativele Muzeului Judetian Botosani, din cadrul actiunii “Noaptea muzeelor”, editia a VIII-a, derulate sambata 19 mai 2012, intre orele 19-24, care au cuprins spectacole in aer liber si expozitii. Ne vom referi in cele ce urmeaza, la gazduirea, in salile institutiei, a unor expozitii care sunt inedite pentru iubitorii de cultura din municipiul resedinta de judet: “Ochii din spatele ferestrelor”, “Exponatul noptii”, “Campanii electorale”, “Sala tezaurului”, “Expozitia de istorie”, “Decoratii si brevete romanesti”, “O lume ce apune…”, ultima cuprinzand fotografii apartinand lui Daniel Gancea, membru al Clubului Fotografilor Botosani.

“In lucrarile mele se confrunta doua universuri: cel al ruralului si acela al spatiului urban. Primul tinde sa apuna, iar fiecare moment trebuie imortalizat deoarece obiceiurile satesti au farmecul lor. Depinde de noi, care avem aceasta pasiune si de oamenii satului. Imbatranirea fotografiilor s-a realizat cu ajutorul  calululatorului, prin procese specifice si totul a fost ca o poveste, a unei reconstituiri.”, a precizat fotograful Daniel Gancea.
Temele fotografiilor din Expozitia “O lume ce apune…”, includ instantanee imagistice preluate din lumea mestesugurilor rurale, interioare ale odailor taranesti, obiceiuri si traditii din lumea satului botosanean, portul popular din aceeasi zona, masti populare realizate de mesteri din diverse zone ale judetului, piese de vestimentatie rustica sau unelte reprezentative pentru diferite profesii, marea parte a fotografiilor avand ca sugestii prezentarile expozitionale sau paradele tematice, de pe Pietonalul Unirii, din ultimii ani. Si-au exprimat opiniile despre expozitia “O lume ce apune…”, despre semnificatia “Noptii muzeelor”, despre necesitatea participarii adultilor, alaturi de copii si tineri la asemenea evenimente, manageri ai unor institutii culturale, iubitori de cultura, diversi participanti. Am consemnat pentru pentru cititorii nostrii, cateva impresii: “Spre deosebire de anii trecuti, avem mai multi colaboratori, remarcand aici partenerii din Asociatia Judetiana a Jurnalistilor Profesionisti, din Clubul Fotografilor Botosani si pe cei din Asociatia Judetiana a Organizatorilor de Evenimente, cu referire expresa la domnii  Relu Oneaga si Flavius Damean. Expozitiile prezentate astazi sunt sugestii reale ale preocuparilor artistice ale unor pasionati din judet.” (prof. Lucica Parvan, directorul Muzeului Judetian Botosani). “Este meritul lui Daniel Gancea ca s-a intalnit cu exponatele de pe Pietonalul Unirii si ca a putut sa redea, prin fotografie, imaginea satului moldav. Ceea ce trebuie sa facem noi este simpla sustinere a recuperarii valorilor de altadata, punerea lor in relief, dar mai ales recuperarea lor. De mult timp, nu a mai avut loc o expozitie fotografica, pe aceasta tema, a unei lumi care reprezinta istorie, dar in acelasi timp ne oglindeste si pe noi, fiind ca o spirala si ca un simbol al intoarcerii in noi insine si al sansei exprimarii autenticului.” (Margareta Mihalache – referent etnograf). “Fotograful a reusit sa realizeze o excelenta legatura intre transmiterea ideii lui artistice si facilitatea “Noptii Muzeelor”, atragand astfel un numar considerabil de vizitatori.” (Relu Oneaga – Complexul Muzeal Ipotesti). “Din pacate uitam cum si ce avem de pastrat, de sfintit. In valmasagul consumator al modernitatii, al globalizarii aplatizante, ne simtim de multe ori strivit sufletul. Ne instrainam de noi insine. Ne condamnam amintirile! Fotografiile unite in aceasta expozitie ne readuc satul de care nu trebuie sa ne despartim si ma refer aici, la legatura deosebita care era intre OM si unealta sau obiectul cu care lucra sau slefuia un produs pana la perfectiune. Va trebui ca in lumea satelor din judet sa regandim modernul, prin arhaic.” (prof. Cornelius Drescanu).





Un articol de Marius Petrescu

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu